Wat is een taxi?

Taxi Zwijndrecht

 

De taximeter maakt gebruik van een basismodel van energie-uitgaven dat bekend staat als de energievergelijking.

E = UPS / nakomelingen

Wanneer de UPS boven de energieprijs ligt, wordt de potentiële stroom (totale hoeveelheid stroom) afgetrokken van de stroom die naar de auto wordt gestort. Taxi’s kunnen verschillen in ontwerp. Het mag verbazend lijken dat een taxi meer passagiers kan vervoeren dan een bus of een trein. Bij een hoge verkeersdichtheid neemt het aantal passagiers echter af, terwijl de verkeerscongestie en het luchtverkeer toenemen. In regio’s met veel verkeer worden dus meer passagiers opgehaald en afgezet op kosten van de belastingbetaler.

Minder glamoureus is wellicht het feit dat, afgezien van de taximeter, het eigenlijke voertuigontwerp van de meeste taxibedrijven er hoofdzakelijk op gericht is mensen van de ene bestemming naar de andere te brengen, en niet zozeer hen tijdig van de ene plaats naar de andere te brengen. Dit feit lijkt misschien lachwekkend voor de hand liggend, tenzij men luchtvaartkundig onderzoek doet. Velen herinneren zich nog uit hun schooltijd dat, als je te veel aërodynamische nivellering toepast op een chemische formule, de resulterende vliegtuigen, eenmaal ontwikkeld, misschien niet goed presteren in de lucht. Evenzo zijn veel mensen op de hoogte van dynamische remsystemen, en de daaruit voortvloeiende relatie tussen rem- en remkracht.

Bij voorbeeld, een auto vol passagiers die in een free-roaming staat komen, zullen alle passagiersmobielen in dienst zijn en zich in hun voertuigen voortbewegen. Dynamische remmen regelen de snelheid van hun medereizigers, voor degenen die vrijwillig of onvrijwillig van hun gewenste bestemming worden opgehaald. De constante kinetische wrijving tussen de remmen en de geconstrueerde oppervlakken van de auto’s stuwen de eerstgenoemden voort tot hun optimale werkingssnelheid. Deze edele bewegingen worden mogelijk gemaakt door de fijnste remonderdelen en daaruit voortvloeiende veren – sterker dan staal en harder dan rubber. Hoe harder het rempedaal over een oppervlak wordt getrokken, hoe groter de wrijvingskracht – en hoe sterker de wrijvingswarmte die wordt geproduceerd. Hoe sterker de warmte, hoe hoger de snelheid waarmee de auto zichzelf tot stilstand kan brengen.

Zo overtuigde mijn natuurkundeleraar op de middelbare school mij ervan dat er behoefte was aan een stof waaraan rubber thermodynamisch kon worden uitgerekt. Bij scheikundigen is deze stof bekend onder de naam harsen. Bij een opnieuw opgepompte band wordt het oppervlak van het rubber bedekt met harsen. Chemici vervangen de natuurlijke materialen van het rubber door synthetische rubbers en produceren, via een chemische reactie, energie en leven.

Rubbermoleculen zijn opgebouwd uit koolwaterstoffen en harsen. bij degradatie worden de koolwaterstofmoleculen van het rubber omgezet in harsen en wordt het loopvlak van de band beschermd tegen verdere slijtage. Een dunne laag rubber die overblijft na slijtage van het loopvlak smelt gedeeltelijk en wordt vervolgens hard, waardoor de restanten van het rubber worden beschermd en hun beschermend vermogen wordt verlengd.

Door specifieke montage en uitbalancering rijdt een band als een flexibele rubberen strip, met een binnen- en buitenvlak van rubber. Door samensmelting of inkrimping van de rubberstroken naar buiten tegen het buitenvlak van de buitenste hiel ontstaat een uitstulping of scheur. Dergelijke uitstulpingen en scheuren worden radiale holtes genoemd.

Wanneer een band zijn historische limiet bereikt, bekend als nadelige vulkanisatie, wordt hij gered van verdere slijtage door huishoudelijk erfgoed van de scheur. De temperatuur wordt geforceerd om de optimale temperatuur van de rubberstaaf niet te kunnen bereiken. praktijk krijgt de band cabine, waardoor een beschermende damp wordt gevormd die stofkap wordt genoemd. Deze stoflaag vormt een beschermende mantel over het blootgestelde rubber. Om de holtes te inspecteren, tilt u de band op en schraapt u hem in een liter water. Het water moet eraf glijden zonder de rubbermoleculen te scheiden.

Het meest geschikte moment om te inspecteren is wanneer de band koud is, wanneer hij weer op spanning is gebracht. De richting van de scheur of de leegte moet naar voren of naar buiten zijn.

Voordat banden opnieuw worden opgepompt, is het echter raadzaam een visuele controle uit te voeren bij de aankoop van een grondig circus. Dat wil zeggen, in het geval dat er eventuele uitstulpingen of depressies zou verschijnen.

Lees meer:

Taxi Papendrecht